Bruken av mellomaksler som kraftoverføringsmekanisme startet rundt 1910. På denne tiden var motorenes turtall svært lavt, noe som gjorde at vibrasjoner var sjeldne og lite merkbare. Men utover 1930-tallet økte turtallene betraktelig, noe som krevde mer presise konstruksjoner for å håndtere de nye utfordringene. Selv om prinsippet bak en mellomaksel forble det samme, har det vært betydelige teknologiske fremskritt, spesielt innen nye typer ledd, materialer og herdeprosesser. Mellomakslene som ble brukt under andre verdenskrig, er stort sett like de som brukes i dag, noe som vitner om deres robuste og tidløse design.
Selv om prinsippet bak en mellomaksel forble det samme, har det vært betydelige teknologiske fremskritt, spesielt innen nye typer ledd, materialer og herdeprosesser. Mellomakslene som ble brukt under andre verdenskrig, er stort sett like de som brukes i dag, noe som vitner om deres robuste og tidløse design.
I Norge startet mellomakselhistorien med et lite firma i Oslo, AS Fredriksen & Co Ltd. Dette firmaet, lokalisert i underetasjen i Grefsenveien 26, ble drevet av verksmester Thor Østli. Østli eksperimenterte med reparasjon av mellomaksler og utviklet sin egen balanseringsmaskin. I 1969 ble en moderne tysk balanseringsmaskin kjøpt inn, noe som tillot balansering etter nye og mer presise prinsipper. AS Fredriksen & Co Ltd. var en pioner i markedet og oppnådde betydelig suksess.
Ca 1987 gikk AS Fredriksen & Co Ltd. konkurs på grunn av dårlig ledelse. Verkstedet ble kjøpt opp av Uni Cardan Norge AS, som fortsatte driften i de samme lokalene i mange år. Uni Cardan ble etter hvert et kjent navn innen mellomaksler i Norge.
Å 1990-tallet ble Uni Cardan AG overtatt av GKN, et internasjonalt selskap med over 40,000 ansatte. Noen år senere ble GKNs mellomakseldivisjon solgt til Comer Italia, som også kjøpte opp Walterscheid. I 1992 startet Terje Lund selskapet Kardangakselservice AS i Siggerud. I 2004 skiftet selskapet navn til Powertrain Europe AS for å lette eksportaktivitetene, da navnet Kardangakselservice var vanskelig å uttale utenfor Norge. Selskapet flyttet til Oslo i 1998, deretter til Skedsmokorset, og i 2023 flyttet de til Ski Industriområde.
I dag er Powertrain Europe en fremgangsrik bedrift med seks dedikerte ansatte og en årlig omsetning nær 20 millioner kroner. Selskapet eies av Christian Lund og Ole Rune Jansson, hvor Christian også står for den daglige ledelsen.
Vi opererer fra moderne lokaler med et omfattende varelager, noe som gjenspeiler vår lange erfaring og kompetanse. Som en ledende aktør innen drivlinjer i Norge, er vi stolte av vår fagkunnskap og historie. Vårt engasjement for kvalitet og innovasjon gjør oss til en pålitelig partner for kunder over hele landet.