Informasjon
Balansering av kardangaksler – kort forklart
Dato:

Balansering av kardangaksler – kort forklart

Når en kardangaksel balanseres, brukes normalt ISO-standarden G16 (DIN ISO 1940-1). Dette er bransjestandarden for vanlige mellomaksler med kardankryss. Det finnes også strengere balanseringsklasser, men disse brukes normalt ikke på slike aksler.

De fleste balanseringsmaskiner måler restubalanse i gram, ved et gitt turtall og en bestemt diameter. Både maskinen og oppspenningsutstyret kalibreres jevnlig for å sikre riktige målinger.

Maskin vs. virkelighet

I praksis er det umulig å oppnå helt samme balanseringsgrad i kjøretøy eller maskin som i balanseringsmaskinen. Årsaken er enkel: motflenser og tilkoblinger ute i felt har aldri samme presisjon som flensene i maskinen. Små toleranseavvik er derfor helt normalt – og akseptert.

Turtall og vekt henger sammen

Hva som regnes som akseptabel balanse avhenger av akselens vekt og turtall:

  • Mellomstore aksler (opptil ca. 100 kg) som går under 4000 o/min, ligger normalt godt innenfor kravene.
  • Tyngre aksler (over ca. 300 kg) balanseres vanligvis for rundt 1800 o/min.
  • Svært tunge aksler (800–1000 kg og oppover) har ofte et maksimalt turtall på rundt 1000 o/min.

Krav til motflenser

Alle produsenter av mellomaksler stiller krav til nøyaktigheten på motflenser. Disse kravene er i praksis like hos alle leverandører, fordi det ikke handler om kvaliteten på selve akselen – men om presisjonen i tilkoblingspunktene. På enkelte typer flenser, spesielt fortannede, kan det være krevende å måle nøyaktigheten, og vi har i noen tilfeller registrert avvik fra produsent.

Viktig å være klar over

  • En slitt mellomaksel kan ikke balanseres.
  • Alle aksler med ledd balanseres med leddene i funksjon.
  • Hurtiggående aksler (over 5000 o/min) som er delt i to eller tre deler, balanseres samlet i én oppspenning.

🔧 Balansering av kardangaksler – slik hjelper vi deg

Når en kardangaksel skaper vibrasjoner eller mistanke om ubalanse, starter Powertrain Europe AS alltid med en grundig vurdering av akselens tilstand. Slitasje, toleranser, ledd og tilkoblinger kontrolleres før balansering utføres. En slitt eller skadet aksel kan ikke balanseres tilfredsstillende, og dette avklares tidlig for å unngå unødvendig arbeid og kostnader.

Vi disponerer to balanseringsmaskiner – én balanseringsbenk fra USA og én fra England. Dette gir oss fleksibilitet til å håndtere både lette og tunge aksler, inkludert delte aksler og aksler med kardangledd. Balansering utføres i henhold til ISO-standard G16, tilpasset akselens vekt, lengde og bruksområde.

Alle aksler balanseres under realistiske forhold, og der det er relevant balanseres hele akselen samlet i én oppspenning. Etter utført arbeid kan vi levere balanseringssertifikat, som dokumenterer måleverdier og utført arbeid.

Målet er enkelt: mindre vibrasjoner, lengre levetid og stabil drift i praksis.

FAQ

Ofte stilte spørsmål

Hva spesialiserer Powertrain Europe AS seg på?

Vi spesialiserer oss på mellomaksler/kardangaksler for alle typer kjøretøy, maritim og industri.

Hva slags tjenester tilbyr dere?

Vi tilbyr skreddersydde mellomakselløsninger, balansering av kardangaksler med opptil 350 mm flenser, samt et bredt utvalg av produkter fra vårt store varelager.

Hvilke typer kjøretøy og maskiner kan dere levere mellomaksler til?

Vi leverer mellomaksler til alle typer kjøretøy, maritim og industri.

Har dere et verksted?

Ja, vi har et eget verksted hvor vi kan balansere kardangaksler og utføre andre nødvendige tilpasninger.

Hva er deres filosofi når det gjelder kvalitet?

Vi er dedikerte til å levere høyest mulig kvalitet i hvert eneste oppdrag. Kvalitet er kjernen i alt vi gjør og en sentral del av vår virksomhet.