
Når en kardangaksel balanseres, brukes normalt ISO-standarden G16 (DIN ISO 1940-1). Dette er bransjestandarden for vanlige mellomaksler med kardankryss. Det finnes også strengere balanseringsklasser, men disse brukes normalt ikke på slike aksler.
De fleste balanseringsmaskiner måler restubalanse i gram, ved et gitt turtall og en bestemt diameter. Både maskinen og oppspenningsutstyret kalibreres jevnlig for å sikre riktige målinger.
I praksis er det umulig å oppnå helt samme balanseringsgrad i kjøretøy eller maskin som i balanseringsmaskinen. Årsaken er enkel: motflenser og tilkoblinger ute i felt har aldri samme presisjon som flensene i maskinen. Små toleranseavvik er derfor helt normalt – og akseptert.
Hva som regnes som akseptabel balanse avhenger av akselens vekt og turtall:
Alle produsenter av mellomaksler stiller krav til nøyaktigheten på motflenser. Disse kravene er i praksis like hos alle leverandører, fordi det ikke handler om kvaliteten på selve akselen – men om presisjonen i tilkoblingspunktene. På enkelte typer flenser, spesielt fortannede, kan det være krevende å måle nøyaktigheten, og vi har i noen tilfeller registrert avvik fra produsent.



Når en kardangaksel skaper vibrasjoner eller mistanke om ubalanse, starter Powertrain Europe AS alltid med en grundig vurdering av akselens tilstand. Slitasje, toleranser, ledd og tilkoblinger kontrolleres før balansering utføres. En slitt eller skadet aksel kan ikke balanseres tilfredsstillende, og dette avklares tidlig for å unngå unødvendig arbeid og kostnader.
Vi disponerer to balanseringsmaskiner – én balanseringsbenk fra USA og én fra England. Dette gir oss fleksibilitet til å håndtere både lette og tunge aksler, inkludert delte aksler og aksler med kardangledd. Balansering utføres i henhold til ISO-standard G16, tilpasset akselens vekt, lengde og bruksområde.
Alle aksler balanseres under realistiske forhold, og der det er relevant balanseres hele akselen samlet i én oppspenning. Etter utført arbeid kan vi levere balanseringssertifikat, som dokumenterer måleverdier og utført arbeid.
Målet er enkelt: mindre vibrasjoner, lengre levetid og stabil drift i praksis.